Posts tonen met het label Maastricht. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Maastricht. Alle posts tonen

zondag 2 december 2007

Winterland Maastricht



Ja hoor, het spektakel is weer van start gegaan: Het vrijthof in Maastricht is weer geheel omgetoverd tot Winterland. Vraag mij niet waar die drang voor kleine kraampjes met liters glühwein en kilo’s hotdogs, het mietersgrote reuzenrad en de ijsbaan vandaan komt. Maar elk jaar is het weer een groot succes. Drommen mensen die zich verdringen langs de kraampjes, de oliebollenlucht beneemt je bijna de adem en tot overmaat van ramp heb je onderhand een kingsize zonnebril nodig om niet verblind te worden door de duizenden uitbundige kerstlampjes. Zoals je wel merkt, ik ben geen fan!

Voor mij is Winterland enkel een kitscherig tafereel, die irritaties opwekt omdat ik met mijn fietsje niet meer kriskras over het vrijthof kan scheuren, met als gevolg dat ik tussen 1 december en 6 januari steevast te laat kom op afspraken met vrienden.


Maar ik kan mij voorstellen dat veel mensen het kerstsfeertje wel een prettige toevoeging vinden in de maand december. De kille avonden worden mooi opgevrolijkt en er is op deze manier altijd wel iets te beleven in de stad. Kerstinkopen doen was nog nooit zo gezellig! Het aantal stelletjes – op zoek naar een romantisch avondje – en de nieuwbakken gezinnetjes zijn niet meer te overzien, en vooral kinderen vinden het prachtig. Alhoewel ik mij wel afvraag waar de Kerstman eigenlijk blijft, hij is de grote afwezige..maar het is natuurlijk ook wel een hele klus voor zijn rendieren om hem in zijn slee zonder ongelukken op aarde te laten landen. Hij heeft nou niet echt het postuur dat zich makkelijk leent voor een zachte landing. Het is alleen nog afwachten op een fikse sneeuwbui, die het plaatje compleet maakt. En dan is iedereen gelukkig, de mensen die dik ingepakt het kerstgevoel opsnuiven, en mensen zoals ik, die lekker binnen blijven met een warme kop chocomel!

Voor de liefhebbers: Winterland is elke dag geopend van 10.00 tot 23.00uur, tot en met 6 januari. Er zijn nog een aantal extra activiteiten gepland rondom dit festijn, die terug te vinden zijn op de website.

vrijdag 12 oktober 2007

Maastricht & Ik


Welkom op mijn weblog!! Dat is natuurlijk het standaard welkomstwoord van elke nieuwe blogger...maar hoe zou je ook anders moeten beginnen?
Ik ben een studente Journalistiek aan de Xios Hogeschool te Hasselt, maar woon nog steeds in het prachtige Maastricht. De stad die mijn hart toch stiekem geraakt heeft.... en waar ik met enorm veel plezier de afgelopen vier jaar van mijn leven heb gewoond en gestudeerd. Je kunt wel zeggen dat het dé studentenstad pur sang is. En de mensen die net als ik als student in Maastricht wonen kunnen dit enkel beamen. Ik woon in een studentenhuis met tien meiden -zie foto, ik ben het meisje met de rode ketting- en we hebben het ongelofelijk naar onze zin!! De studies onder de meiden varieren van Geneeskunde, Gezondheidswetenschappen en Economie tot Verpleegkunde en Cultuurwetenschappen (mijn eigen studie). Een perfecte combinatie die een goede indruk geeft van de verschillende studies die in Maastricht worden aangeboden!!!!

Ik zal jullie alvast een kleine indruk geven van de gezelligheid in Maastricht. Jawel, je kunt je boodschapjes bij de Appie niet doen zonder toevallig een bekende tegen te komen bij de kant-en-klaarmaaltijden, en binnen 5 minuutjes naar school scheuren gaat onmogelijk zonder af en toe 'hey' of 'hallo' te moeten roepen naar een tegenligger die dan toevallig je huisgenoot of studiegenoot blijkt te zijn. Maastricht is eigenlijk gewoon een dorpje bevolkt door studenten!! Natuurlijk gaat dit gepaard met kreten van frustratie door de andere helft van de bevolking, maar ach, dat is ook niet meer dan logisch als je bedenkt dat we de stad soms flink op zn kop kunnen zetten!!! Dubbelglas-ramen zijn echt een pre om snachts rustig door te dromen, zonder wakker te worden van een troepje studenten die vrolijk hun dispuutslied door de straten schallen op weg naar huis.

Natuurlijk wordt er in Maastricht ook nog eens flink gestudeerd, in de vrije tijd die overblijft na het stappen en feesten. En sporten staat -na stappen- toch wel stipt op nummer 2 van favoriete bezigheden onder studenten. Wat er zich zoal afspeelt onder studenten in Maastricht zal ik jullie in dit blog allemaal vertellen. Natuurlijk zal niet elk facet aan bod komen, helaas is daar niet genoeg tijd voor, maar ik ga toch proberen een indruk te geven van de manier waarop studenten hun studietijd in maastricht doorbrengen.