dinsdag 15 januari 2008

Interview: Een reis door India



Tien enthousiaste en gedreven studenten, één ambitieus project, met als doel, een betere wereld. Pavle Boskowicz (24) reisde afgelopen maand, samen met zijn medestudenten af naar India om aldaar de banden met Nederlandse bedrijven te bevorderen. Het land dat beroemd en geroemd is om haar vele Bollywoodfilms en de welbekende Hindi-muziek, maar ook om haar armoede en de slechte economie. Een samenwerking tussen India en Nederland op touw zetten klinkt bijna utopisch en zeer hoog gegrepen. Maar niets is onmogelijk, dat moet Pavle ook gedacht hebben. Ik ging hem opzoeken om zijn verhaal te horen.

Hoe is het Project India precies ontstaan?
“Dit project wordt ieder jaar georganiseerd door een commissie van de Marketing Associatie-Maastricht (MA-Maastricht). Het is een onderdeel van de Universiteit van Maastricht. Het gaat om het opzetten van een onderzoeksproject voor Nederlandse bedrijven die interesse hebben in een opkomende markt. Wij hebben dit jaar voor India gekozen. Het draait er in feite om een win-win situatie te creeren waarbij bedrijven een gedegen onderzoek krijgen die antwoord geeft op hun vragen en waarbij studenten die deze onderzoeken doen de kans krijgen om de opgedane theorie in praktijk te brengen. Er wordt gestart met een studentenselectie en vervolgens worden de bedrijven benaderd. Stap drie is het vooronderzoek in Nederland door de studenten en al grande finale volgt een maand veldonderzoek in het land zelf.”

Wat was jullie opzet bij het starten van dit project?
“Wij wilden onderzoek doen voor Nederlandse bedrijven die interesse hebben in de Indiase markt. Het gaat om 12 bedrijven, en ook om 12 verschillende sectoren. Alle factoren speelden hierbij een rol, zoals aan de ene kant de Indiase markt, gelet op consumenten enerzijds, maar ook de markt wat betreft de concurrentie van de participerende bedrijven. Wij kregen dus te maken met de afzetmarkt, inkoop en productie, feitelijk macro en micro-economie tezamen. In Nederland hebben wij tussen februari en juni intensief met bedrijven contact gezocht, via telefoon, email, beurzen en seminars. Uiteindelijk hebben we 12 bedrijven gevonden die zeer geïnteresseerd waren in ons project.”

Hoe heb je de reis an sich ervaren?
“Zeer goed. We hebben veel dingen meegemaakt. In culturele zin, maar ook wat betreft mensenkennis en commerciële “zaakjes”. Al met al was het een enorm interessante trip. We zijn gebonnen in Mumbai. Vanuit daar is de groep versplinterd naar als eerste Ahmedabad en Bandra. Een groepje vertrok naar Hyderabad en als laatste verok een drietal naar de deelstaat Goa en de rest ging naar Chennai. Uiteindelijk zijn we weer in New Delhi bij elkaar gekomen en vanuit daar weer teruggevlogen naar Nederland

Jullie zijn ook in Mumbai geweest, een stad die zeer veel armoede kent. Welke indruk heeft dit op jou gemaakt?
“Mumbai was erg indrukwekkend. Het is er inderdaad armoedig. Enorme sloppenwijken, huisjes gemaakt van karton en golfplaten, zoals je het eigenlijk alleen maar van beelden op televisie kent. Maar ik heb ook gezien dat de mensen had aan het werken waren aan een betere toekomst, je hoe alles uit de grond werd gestampt.”

Hoe loopt het onderzoek nu verder en verwacht je dat er effectief iets wordt gedaan met het project?
“Nu worden de eindrapporten geschreven door de studenten en begin januari worden ze overhandigd aan de bedrijven.. De meeste bedrijven zullen onze onderzoeken als een guide-line gebruiken voor het te voeren beleid in India. Dit is volledig aan het bedrijf zelf, maar ik denk dat een aantal van hen niet om onze conclusies heen kunnen”

Geen opmerkingen: